From the october 4th 2014 to march 1st 2015, in Paris, there was an exhibition by Studio Ghibli about layout design for animation. Specifically their animated films. It took place in Art Ludique Musée.
All 2D animated shots are formed by two elements: the animation and the background. Whether the background is an interior, an exterior or a landscape, still or moving, panning, zooming , tilting or dollying, there will always be one of some sort. Since the animation has to go above, over, in front, through, behind or inside the background, two things have to happen:
1. The animator must know where everything starts or finishes, or she/he will be tossing pages and pages of beautiful drawings that don’t work because they don’t fit exactly inside the set. So you need something that connects you to the set.
2. The sets have to be painted, dried and approved in order to be used in the film. So you need something that lets your animators start working while the set is being created, in order to save time, like the graph below.
So what’s layout?
It’s a sheet of paper, already marked as a camera frame, which shows how the shot will go, what the background is about, where the character will mainly be, what parts of the set will go in front or behind the character, how the camera will move and how many layers of background are needed for the specific shot.
This technique was not created by Hayao Miyazaki and Isao Takahata, but they did perfect it. If you want to know more. There’s a book that came out with the exhibition in Paris, it’s called Studio Ghibli Layout Designs.
There’s a lot to the terms used by the studio , that lets the artists know what the director wants with each scene, but that will be the subject of a future post.
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Desde el 4 de octubre 2014 al 1 de marzo 2015, en París, hubo una exposición por Studio Ghibli sobre el diseño de layout (en español, el término más cercano es plan) para la animación. Específicamente las de Studio Ghibli. Tuvo lugar en el Art Ludique Musée.
Todas las tomas de animación 2D están formados por dos elementos: la animación y el fondo. Si el fondo es un interior, un exterior o un paisaje, fija o en movimiento, paneo, zoom, inclinación o haciendo un dolly, siempre habrá un fondo de algún tipo. Como la animación tiene que ir por encima, sobre, delante, a través, detrás o dentro del fondo, dos cosas tienen que suceder:
1. El animador debe conocer donde todo comienza o termina, o él/ella tendrá que botar páginas y páginas de hermosos dibujos que no funcionan porque no encajan exactamente en el interior del escenario. Así que hay algo que le permitirá conectarse al set.
2. Los sets tienen que ser pintados, secarse y aprobarse para ser utilizados en la película. Así que se necesita algo que permita a sus animadores comienzar a trabajar mientras se crea el set, con el fin de ahorrar tiempo, al igual que el primer gráfico.
Así que qué es el layout?
Es una hoja de papel, ya marcada como el encuadre de la cámara, que muestra cómo irá la toma, lo que ocurre en el fondo, dónde en el fondo estará el personaje principalmente, qué partes del set va a ir por delante o por detrás del personaje, cómo necesita moverse la cámara y el número de capas de fondo para la toma específica.
Esta técnica no fue creada por Hayao Miyazaki o Isao Takahata, pero la perfeccionaron. Si quieres saber más. Hay un libro que salió con la exposición en París, se llama Studio Ghibli Layout Designs.
Hay muchos términos utilizados por el estudio, que permiten a los artistas saber lo que el director quiere con cada escena, pero ese será el tema de un próximo post.
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